Internettagenten






Søkemotoroptimalisering

Trafikk fra søkemotorer er den beste trafikken du kan få. Den er gratis og kommer fra kunder som har søkt aktivt etter nettopp det du kan tilby på din hjemmeside. Søkemotoroptimalisering bør derfor være nøkkelingrediensen i enhver markedsføringskampanje på Internett.

I følge iProspect/Jupiter Media benytter 91,7 % av alle nettbrukere søkemotorer til å finne informasjon på Internett. TNS Gallup sine tall viser at over 60 % av alle søk etter varer og tjenester skjer i en søkemotor, mot bare 30 % i papirkataloger. Norske nettsteder får i gjennomsnitt ca. 10 % av trafikken fra søkemotorer (Kilde: Online Services, juli 2007). Jobber du aktivt med søkemotoroptimalisering er det ikke umulig å trekke dette tallet over 50 %. Kursagenten.no – Norges største kursoversikt på nett – får ca. 60 % av den totale trafikken og over 70 % av første-gangs-besøkende fra søkemotorer som Google, Yahoo Sesam og lignende. Google er den desidert største aktøren blant søkemotorer i Norge med ca 80 % av markedet (Kilde: Kapital 07/06).

Søkemotorene har noe ulike kriterier for hvordan de rangerer sider, men siden Google er den klart ledende aktøren vil det lønne seg å optimalisere hjemmesiden sin etter deres kriterier. Det meste du gjør for å optimalisere siden mot Google vil også fungere på andre søkemotorer.

Det har vært økt fokus på søkemotoroptimalisering både blant de som driver nettsider, webutviklere og generelt i media den siste tiden. Dette kommer som et naturlig resultat av at vanlige brukere av Internett i stadig større grad bruker søkemotorer til å navigere på Internett. Bare i Norge foretas daglig ca. 15 millioner søk, og de som har en høy plassering i søkemotorene har et stort konkurransefortrinn. Hvis du ikke scorer høyt hos søkemotorene går du daglig glipp av et enormt antall salgs- og markedsføringsmuligheter. Men med økt fokus på dette området øker også konkurransen om plasseringene. Mens du tidligere kunne oppnå topplasseringer på populære søkeord ved kun å levere godt innhold på nettsidene dine, kreves det i dag i større og større grad at man jobber aktivt med søkemotoroptimalisering, og med mindre du har mye ledig tid til å utdanne deg selv på feltet vil det nok lønne seg å leie inn profesjonelle til denne jobben.

Fersk statistikk fra AOL, basert på 20 millioner søk og 658.000 brukere, bekrefter andre rapporter om at internettbrukere sjelden går lenger enn den andre siden i søkeresultatene når de søker etter informasjon i en søkemotor. 82 % av nettbrukerne klikker aldri lenger enn til side tre i søkeresultatet (iProspect Search Engine Behavior Study, høst 2006). Dette viser også hvor kritisk det er å oppnå gode plasseringer i søkemotorene for å tiltrekke seg trafikk. Det er et kjent faktum at søkere enten endrer søkefrasen sin eller prøver en annen søkemotor fremfor å grave dypere i søkeresultatene. Det er altså topprangeringene, og da spesielt plasseringene på den første siden i søkeresultatet, som gir resultater.

Søkemotoroptimalisering er også viktig i forhold til merkevarebygging. 36 % av nettbrukerne oppfatter de selskapene som har topplasseringer i søkemotorene som bransjens eller fagfeltets viktigste merkevare (Jupiter/iProspect).

Hva er søkemotoroptimalisering
De fleste vil ved en sjekk i søkemotorene finne ut at de ikke er synlig på noen av de søkeordene de mener er mest relevante for sin hjemmeside, og kanskje kun få opp nettsiden blant de øverste resultatene hvis man skriver inn navnet på bedriften eller en av de ansatte. Med andre ord er det kanskje kun de som allerede vet hvem du er, som i dag kan finne deg via en søkemotor. Søkemotoroptimalisering er å jobbe aktivt med relevante søkeord og sørge for at nettsiden får bedre plassering på disse utvalgte ordene. Dermed blir du også funnet av mennesker som ikke nødvendigvis vet hvem du er, men som er interessert i det du kan levere. God rangering i søkemotorene fører til flere besøkende på hjemmesiden din, flere kunder og mer salg.

Nettsiden din kan sammenlignes med et isfjell bestående av titusener av ord hvor få ordkombinasjoner i dag er posisjonert i søkeresultatene. Ved å jobbe aktivt med søkemotoroptimalisering vil man heve isfjellet slik at en langt større del av innholdet på nettsidene dine blir synlig i søkemotorene. Målet er å gjøre ditt nettsted til en autoritet innen ditt område. Dette oppnår man ved å tilpasse seg til søkemotorene sine rangeringskriterier. Da søkemotorene ønsker å vise de mest relevante sidene når det gjennomføres et søk, holder de mange av disse kriteriene hemmelig for at ingen skal kunne jukse seg til en bedre plassering. Å jukse er uansett ikke lurt, da søkemotorene i dag har blitt veldig ”smarte” og vil straffe det de ser på som juks, ved enten å gi deg en dårligere plassering eller fjerne siden din helt fra søkeresultatene. Uansett er den informasjonen søkemotorene selv har lekket, informasjon man finner i Google sine registrerte patenter, pluss det vi som jobber med dette området har funnet ut gjennom testing, mer enn nok til at de fleste kan oppnå en topp-10 plassering på relevante søkeord, på en måte som søkemotorene liker. Dette kan man oppnå enten ved å bruke tilstrekkelig med tid på å sette seg inn i søkemotoroptimalisering og gjennomføre nødvendige tiltak selv, eller å leie inn noen til å gjøre denne jobben for seg. En kombinasjon av å sette seg inn i grunnleggende søkemotoroptimalisering og leie inn profesjonell hjelp vil være det beste for de fleste.

Ærlighet varer lengst
Etisk korrekt søkemotoroptimalisering tar tid og krever tålmodighet, men med det fokuset Google og mange av de andre søkemotorene har på å fange opp juks er det ikke tvil om at dette er veien å gå. Søkemotorene har med tiden fått innebygd såpass mye kunstig intelligens at risikoen for å bli straffet for spamming blir uakseptabelt høy. Spamming innebærer at man forsøker å sikre topplasseringer gjennom en feilaktig beskrivelse av sitt nettsted eller ved å vise annen informasjon til søkemotorene enn man gjør til de besøkende. Søkemotoroptimalisering har de siste årene blitt veldig god forretning og det finnes mange aktører på markedet. Vær bevisst ved valget av konsulent hvis du ønsker å knytte til deg noen profesjonelle på området. Det finnes mange tiltak som kan gi deg kortsiktig gevinst, men som hjelper deg svært lite den dagen Google kaster deg helt ut av sin indeksering. Søkemotorkonsulenter som arbeider etisk korrekt fokuserer på å tilpasse og forbedre de eksisterende sidene og innholdet på et nettsted. En god grunnregel er at hvis du gjør noe kun for søkemotorene sin skyld - og ikke for brukernes beste - beveger du deg på farlig grunn.