Internettagenten






Topp 5 kriterier for suksess på Internett

Du har kanskje hørt at det beste i verden er gratis? Dette gjelder i høyeste grad for markedsføring på Internett. Du kan bruke flere hundre tusen på å gjøre nettstedet ditt kjent for å skape trafikk, eller du kan gjøre det mye mer effektivt uten å bruke en eneste krone. Alt du må gjøre er å sette deg inn i hvordan søkemotorene og besøkende på hjemmesiden din ”tenker”, og gjøre noen enkle grep i forhold til dette. Her får du fem enkle triks som vil gi deg suksess på Internett.

Suksessfaktor  #1: Bruk riktige nøkkelord
Å velge riktig nøkkelord for hjemmesiden din er helt avgjørende for om de som er interessert i hva du tilbyr faktisk finner deg på nett.
Det er best å fokusere på en kombinasjon av to eller tre ord når du skal optimalisere hjemmesiden din i forhold til søkemotorene. Prøver du å optimalisere for enkeltord vil du oppleve at konkurransen er veldig stor og at trafikken du oppnår ikke er like relevant. De fleste som bruker søkemotorer søker som regel etter en kombinasjon av to eller tre ord, hvor et geografisk sted ofte er ett av søkeordene. Dersom du tilbyr spansk språkkurs i Tromsø, kan det derfor være lurt å optimalisere siden din for en kombinasjon av ”spansk”, ”språkkurs” og ”Tromsø” i stedet for å prøve å komme høyt på ”språkkurs” eller ”spansk språkkurs” alene. Dersom du også tilbyr språkkurs i engelsk og tysk, bør du lage egne sider på ditt nettsted som du optimaliserer for ”språkkurs” og ”Tromsø” i kombinasjon med disse språkene.

Tenk også alternative søkeord. Noen nøkkelord er veldig populære og det kan vise seg veldig vanskelig å oppnå det viktige førstesideoppslaget i Google på disse ordene. Da kan det være lurt å bruke synonymer eller andre lignende søkeord som blir ofte brukt. Utvikler du hjemmesider for dine kunder, må du ta stilling til om du skal optimalisere siden for ordet hjemmeside, webside, nettsted, webdesign, webutvikling eller webløsning. Overture er et gratis verktøy for å sjekke hvor mange som søker etter dine nøkkelord, og hvilke ord som ofte blir brukt i kombinasjon med dine nøkkelord. Da disse tallene kun inkluderer søk utført gjennom Yahoo vil tallene være mye lavere enn de reelle tallene, men verktøyet gir deg en god indikasjon om ”hjemmeside” eller ”webside” blir brukt mest i søk, samtidig som du får gode tips til hvilke andre ord du bør kombinere med ”hjemmeside” eller ”webside”. Det er mange som søker etter gratis hjemmeside, så selv om du ikke leverer gratis hjemmesider, kan et godt tips være å skrive en artikkel om hva som skiller dine tjenester fra de som sier at de leverer gratis hjemmesider. Slik blir du også synlig på denne søkefrasen.

Bruk aldri fagterminologi hvis det finnes mer folkelige begrep. Leverer du f.eks hjemmesider i en ferdig publiseringsløsning for kunden, bør du kalle denne løsningen en publiseringsløsning og ikke CMS (content management system) eller navnet på din løsning (f.eks Easy Web Publisher).
Det er meningsløst å optimalisere hjemmesiden din for nøkkelord som ingen bruker i søkemotorene. I tillegg må man unngå for brede eller for smale nøkkelord hvis man skal skape relevant trafikk.

Vi i Internettagenten hjelper alle våre kunder å finne relevante nøkkelord du kan oppnå en topplassering på, som også brukes av dine potensielle kunder.

Suksessfaktor #2: Struktur og tilgjengelighet
Besøkende og søkemotorer skal ikke bare kunne finne hjemmesiden din, men også enkelt kunne navigere gjennom de forskjellige sidene nettstedet ditt består av. Nettbrukere er generelt svært utålmodige, og går fort videre hvis de ikke umiddelbart finner det de var ute etter på din hjemmeside. Søkemotorene oppfører seg mye på samme måte. Hvis du har en ”rotete” hjemmeside, eller bruker teknikker søkemotorene ikke liker, så vil søkemotorene ignorere hjemmesiden din og du vil ikke kunne oppnå gode rangeringer.

Teknikker du bør unngå er blant annet Flash, JavaScript og Frames. Alt innhold som ligger i slik kode vil ikke søkemotorene kunne lese. Du kan bruke det til en viss grad, så fremt du ikke legger viktig innhold i denne type kode. Hvis du for eksempel har bygd opp menyen din i Flash eller JavaScript bør du i tillegg ha tekstlinker mellom alle sidene nettstedet ditt består av.

W3C er et forum som jobber for å utvikle retningslinjer og standarder for Internett. De har også et gratis verktøy hvor du kan sjekke om koden til din hjemmeside validerer i forhold til retningslinjene. Bestiller du din hjemmeside fra Internettagenten kan du føle deg sikker på at hjemmesiden er bygd opp på en måte både vanlige besøkende og søkemotorene vil like, og at siden din validerer i forhold til W3C standarder og retningslinjer.

Suksessfaktor #3: Skap tillitt
Hjemmesiden din er ditt utstillingsvindu på Internett. Hvis du har et kontor eller en butikk hvor du tar i mot kunder, regner jeg med at du er svært opptatt av at de besøkende oppfatter lokalene dine som innbydende og profesjonelle. En slik holdning må du også ha til kunder som besøker deg på Internett.

I tillegg til profesjonell design, kan innholdet på siden din bygge tillitt til deg som leverandør eller ekspert innen ditt område, og gjøre besøkende til kunder. Trafikk er null verdt dersom du ikke klarer å få frem budskapet ditt. Skriv innhold som beviser din kompetanse innenfor ditt område, eller fordelene med dine produkter eller tjenester. Fortell dine besøkende hvem du er og sørg for at de besøkende enkelt kan komme i kontakt med deg

Tilby gratis prøver eller en form for garanti. Dette er den mest brukte - og den mest effektive, teknikken - for å skape tillitt på Internett. Hvis dine besøkende vet hva de får, vil de være mer tilbøyelig til å handle. Et godt tips kan være å overlevere med tanke på angrerett. I følge angrerettloven kan kunden angre kjøpet og ha krav på pengene tilbake i 14 dager etter varen er levert. Hos Internettagenten får du se den ferdige hjemmesiden din før du avgjør om du vil betale for jobben. Dette skaper tillit, da kunden vet hva de får før de betaler. Samtidig har du 90 dager pengene tilbake garanti på webhotell og hosting. Er du ikke fornøyd får du pegene tilbake. Slike garantier vil gi deg fornøyde kunder som du igjen kan bruke til å bygge enda mer tillitt til deg som leverandør. Det er mye bedre at andre sier pene ting om deg, enn at du sier pene ting om deg selv. Inkluder derfor også uttalelser fra fornøyde kunder godt synlig på hjemmesiden.

Både kvalitet og kvantitet på tekstinnhold er viktig i forhold til hvordan besøkende og søkemotorer vurderer hjemmesiden din. Prøv å skrive unikt og tillitsvekkende innhold som vil skille deg fra dine konkurrenter. Dersom du er en ekspert innen ditt felt, skriv så mye som mulig om dette temaet for å sikre at din hjemmeside blir regnet som en av de viktigste ressursene på ditt felt.

Internettagenten hjelper alle sine kunder å skrive gode og tillitsvekkende salgstekster. Vi har også utviklet et eget tekstforfattingskurs til gratis nedlasting. Når du kjøper hjemmeside hos oss registrer vi domene til hjemmesiden uten at vi tar noe ekstra for det. Vi betaler også domeneavgiften for det første året. Vi tar hele jobben med domeneregistrering for deg. Har du et domene fra før kan du selvfølgelig bruke det.

Suksessfaktor #4: Kjenn dine besøkende
Du må aldri se på hjemmesiden din som ferdig. For å oppnå suksess må du kjenne dine besøkende og tilpasse innholdet ditt etter hva du ser de besøkende foretrekker. Det finnes mange gode statistikkverktøy du kan bruke, og flere av disse er gratis. To gode gratisverktøy vi kan anbefale er Google Analytics og Clicky Web Analytics. Alle hjemmesider levert av Internettagenten blir levert ferdig konfigurert for begge disse verktøyene, og din trafikk vil bli analysert fra dag en. Du får blant annet oversikt over antall besøkende, hvordan de fant hjemmesiden din, hvilke handlinger de gjør etter at de kommer inn på siden og mye mer relevant statistikk.

Det kan også være lurt å gjennomføre såkalt ”split-testing”. Det vil si å teste forskjellige versjoner av hjemmesiden din for å se hvilken versjon som generer mest salg. Prøv forskjellige overskrifter, bilder, produktbeskrivelser etc. Behold den versjonen som fungerer best, og test denne igjen mot andre versjoner. Google har utviklet et gratis verktøy for ”split-testing” som er enkelt å bruke.

Hjemmesider levert av Internettagenten kommer ferdig konfigurert for alle disse analyseverktøyene, slik at du enkelt kan overvåke trafikken på hjemmesiden din og starte ”split-testing” med en gang den første versjonen av hjemmesiden din er ferdig. Slik kan du måle effekten av markedsføringstiltak du gjennomfører, finne ut hvem som lenker til deg, se hvilket innhold som er mest populært, og få tilgang til mye annen informasjon som er viktig for å generere salg gjennom din hjemmeside.

Suksessfaktorer #5: Inngående lenker
Uten mange og relevante lenker er det umulig å få høye rangeringer i søkemotorene. Det finnes mange nettkataloger hvor du kan få gratis lenker, men du bør også aktivt jobbe med å få lenker fra andre nettsteder som har informasjon innen ditt tema.

Dersom du f.eks tilbyr språkkurs i Tromsø kan det være lurt å inngå et samarbeid med noen som tilbyr språkkurs andre steder i landet. Slike lenker er mye verdt da disse hjemmesidene har innhold som er relevant til det du tilbyr. Dersom det finnes forum på Internett som dekker ditt spesialfelt kan det også være lurt å legge inn innlegg i disse med lenke til din hjemmeside. Her når du folk som er interessert i ditt tema, samtidig som lenken vil gi deg kredibilitet hos søkemotorene da innholdet er relevant til din hjemmeside.

Hjemmesider levert av Internettagenten vil bli registrert i ca. 100 søkemotorer og et titalls kataloger ved ferdigstillelse. Dette sikrer deg trafikk allerede fra dag en. Vi gir deg også tips om autoritetssider innen ditt felt som kan gi deg verdifulle lenker.